Diyarbakır Adliyesi içinde görülen ve tazminatın söz konusu olduğu davalar Diyarbakır tazminat hukuku avukatları tarafından yürütülmektedir. Tazminat davası için dayanak oluşturan tazminat hukuku; kişinin hakları ve menfaatleri üzerinden ortaya çıkan zararları gidermek vasıtasıyla adaletin sağlaması amaçlanan bir hukuk alanıdır. Tazminat herhangi bir tüzel kişi ya da bireyin, başka bir insan, kuruluş veya kurum tarafından maddi veya manevi zarara uğratılması nedeniyle hak kazandığı para olarak tanımlanabilir.

Diyarbakır Tazminat Hukuku Neleri Kapsar?

Diyarbakır avukat olarak baktığımız tazminat hukuku davaları maddi tazminat kalemleri ve manevi tazminat çeşitleri olmak üzere ikiye ayrılabilir. Tazminat hukukunun kapsadığı tüm davalar ve unsurlar bu iki başlık altında değerlendirilebilir.

Tazminat Davaları Nelerdir?

Tazminat davaları, bir kişinin veya tüzel kişinin haksız fiiller nedeniyle uğradığı maddi ve manevi zararlar karşılığında para talep ettiği davalardan oluşmaktadır. İki taraf arasında birçok nedenle tazminat davası açılabilir. Ancak en sık görülen tazminat davaları şu şekildedir:

• İş güvencesi tazminatı davası,
  • Kişilik haklarının zedelenmesi sonucu ortaya çıkan tazminat davası,
  • Trafik kazalarından doğan maddi ve manevi tazminat davaları,
  • Haksız gözaltı tazminatı davası,
  • İşçiler için kıdem tazminatı davası,
  • Boşanmadan doğan tazminat davaları,
  • Meslek hastalığı gerekçesiyle tazminat davası,
  • Hatalı doktor tazminat davaları.

Manevi Tazminat Davası Neden Açılır?

Manevi tazminat davaları, Türk Borçlar Kanunu metninde 48. Madde içinde düzenlenmiştir. Bu tür tazminatlarda ortada maddi ölçülerle hesaplanamayacak manevi zararlar söz konusudur. Kişilerde maneviyatın zarar gördüğü; keder, elem gibi hislere gark eden veya kişilik hakları, itibarına zarar gelen durumlarda; kişiler bu zararın nedeni olan kişi, kurum ve kuruluşlara manevi tazminat davası açabilir. Manevi tazminat davaları arasında iş kazaları davaları, nişan atma davaları, hatalı doktor uygulamaları sonucu ortaya çıkan zararlardan doğan davalar, hakaret davaları ve boşanma davaları daha sık görülmektedir.

Tazminat Davaları Hangi Durumlarda Açılabilir?

Tazminat davaları yukarıda sıralanmış dava içerikleri başta olmak üzere maddi ya da psikolojik zararın yaşandığı bütün ilişki türlerinde gündeme gelebilmektedir. Merak edilen durumlarda açılabilecek tazminat davaları aşağıda sıralanan nedenler ve benzerleri doğrultusunda da açılabilmektedir;

• Sosyal medyadan kişiliğe saldırı,
  • Trafik kazaları,
  • Bireye karşı suç işlenmesi,
  • Haksız işten çıkarmalar,
  • Sözleşme ihlalleri,
  • Telif ihlalleri,
  • Yazılı ve görsel basında karalama.

Tazminat Davaları Hangi Mahkemelerde Görülür?

Hukuk Muhakemeleri Kanunu içinde 6. Maddede yer alan düzenlemelere göre hem maddi hem de manevi tazminat davalarında görevli mahkemeler Asliye Hukuk Mahkemeleri’dir. Ancak davanın içeriği doğrultusunda bu davalar İş Mahkemeler, Ticaret Mahkemeleri gibi farklı mahkemelerde de görülebilir. Eğer bir sözleşmede aksi taraflar arasında kabul edilmediyse, yetkili mahkemeler davalı kişinin ikametgâh adresi ya da davalı tüzel kişiliğin merkez adresinde bulunan mahkemelerdir.

Tazminat Davaları Ne Kadar Sürer?

Tazminat davaları özellikle İş Mahkemeleri’nde yürütülen kıdem tazminatı gibi davalar için hedeflenen ortalama süre 18 aydır. Ancak çok kişinin karıştığı trafik kazaları gibi daha karmaşık davalarda bu süre uzayabilir. Dava dosyası mütalaa edilmeden ne kadar sürede sonuçlanacağına dair fikir yürütmek zordur.